خبرگزاري ايرانيان
برگزاری نخستین رویداد بزرگ هنری بانوان در تهران
نخستین رویداد بزرگ هنری بانوان با موضوع «تهران شهری برای همه زنان» در ایام میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز زن و گرامیداشت مقام مادر در فرهنگستان هنر برگزار می شود.
زهرا بهروز آذر مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید بر افزایش مشارکت اجتماعی زنان در همه حوزه ها و توسعه نگاه مادرانه در همه عرصه های شهر گفت: اولین رویداد بزرگ هنری بانوان ذیل برنامه های مصوب تهران ۱۴۰۰ با همکاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با موضوع «تهران شهری برای همه زنان»در هفته زن و بزرگداشت مقام مادر از تاریخ 14/11/99 لغایت 17 /11/99 ، با هدف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های زنان و دختران شهر تهران به مدت 4 روز در فرهنگستان هنر برگزار می شود.
بهروز آذر در ادامه با اشاره به حضور اساتید نامدار و برجسته هنرها تجسمی در برگزاری این رویداد افزود: این نمایشگاه با مدیریت جمال رحمتی شکل گرفته و فیروزه مظفری در بخش کاریکاتور، ستاره حسینی در بخش نقاشی، افسانه صانعی در بخش تصویر سازی، فاطمه کرکه آبادی در بخش  گرافیک ، مینا بحرینی در بخش طراحی ، صبا طاهری در بخش عکس، وجیهه دانا در بخش حجم و مجسمه سازی سرپرستی هنرمندان بخش های مختلف این نمایشگاه را بر عهده خواهند داشت.
وی درپایان سخنان خود گفت: این نمایشگاه، نخستین و مهم ترین رویداد هنری بانوان شهر تهران است که با برگزاری این رویداد هنری ضمن شناسایی اساتید و بانوان فرهیخته، نسبت به  حمایت از  فعالیت های هنری، پرورش و افزایش اعتلای مشارکت اجتماعی زنان گامی هر چند کوچک در این مسیر برمی‌دارد.
(0) نظر
برچسب ها :
وفاداری به انقلاب با کسب رضایتمندی مردم ثابت می شود




وفاداری به انقلاب را با کار کردن برای مردم و  کسب رضایتمندی آنها، بدون وعده و وعید باید ثابت کنیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک سید حمید موسوی شهردار این منطقه در گردهمایی شورای معاونان که با حضور سرهنگگرشاسبی فرمانده سپاه ناحیه جماران، معاونین، شهرداران نواحی و‌ مدیران این منطقه با محوریت ایام الله دهه فجر و تبیین و هماهنگی ویژه برنامه های آن برگزار شد با بیان مطلب فوق اظهار کرد: دهه فجر فرصت بسیار مناسبی است که مردم حس اعتماد به نفس و باور ملی شان تقویت شود و مطمئن باشند که ما می توانیم.

موسوی افزود: افتخارما این است خدمات رسانی شهر به عهده ی  ما سپرده شده است و در ایام الله دهه فجر نیز فضاسازی های محیطی در سیما و منظر  شهری باید همانطور که قبلا تدبیر شده بصورت خیلی منسجم و پر رنگ اجرا شود و در کارها از سلایق شهروندان استفاده کنیم چرا که با این کار  سرمایه های اجتماعی مان را تقویت می کنیم.

اوامید بخشی را لازمه اقتدار کشور دانست و افزود: در دهه فجر هم باید مانند هفته ی  دولت اقدامات و دستاوردها برای اطلاع شهروندان در بیلبوردها، بنرهاو نقاشی های دیواری و... در سطح شهر به نمایش گذاشته شود تا مردم احساس کنند که اقتدار امروز اتفاقی نیست.

موسویتاکید کرد: جمهوری اسلامی بر خلاف تفکر دشمنان  چهل و سومین فجر انقلاب راهم به جشن می نشیند که این نشان دهنده ی این است که ما به آن اقتدار  لازمرسیده ایم و دهه فجر امسال هم پر رنگ تر و منسجم تر در حال برگزاری است.

سرهنگگرشاسبی نیز در این نشست با تاکید بر نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی برایمردم گفت: مردم باید امید را در جامعه ببینند و مدیران جامعه ی ما باید این  امیدبخشی را به آنها منتقل کنند و  مردم محله احساس کنند که مسئولین در کنارشان هستند.

او جماران را قدمگاه انقلاب دانست و گفت: بسیاری از اتفاقات انقلاب در جماران صورت گرفته است که باید خاطرات آن برای نسل ها حفظ شود.

فرماندهسپاه ناحیه جماران به طرح حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: ما سیاه ترینروز تهران را ١٥ آبان داشتیم با بالاترین حجم کشته ها که با اجرای طرح حاجقاسم سلیمانی، سپاه تیم هایی را تشکیل داد که به خانه های مردم رفتند و باپایش بیماری الان بالاترین حجم کشته ها در بهمن ماه نزدیک به ٧٠ درصد کاهشپیدا کرده  است در حالی که ما هیچوقت گمان نمی کردیم که زمستان با کاهش فوت شدگان مواجه باشیم که این نتیجه ی تلاش مردم  و مشارکت آنها بوده است.
(0) نظر
برچسب ها :
آغاز طرح نورپردازی 14پل سواره رو جنوب پایتخت


شهردار منطقه 19 از اجرای طرح بازآماد و نورپردازی دائمی پل های سواره رو محدوده این منطقه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، علی توکلی ایجاد دید بهتر برای رانندگان در ساعات شب و رفع نقاط بی دفاع شهری را از اهم اهداف اجرایی این طرح خواند و افزود: در همین راستا روشنایی 14 پل سواره رو محدوده این منطقه در شریان های اصلی و پرتردد از جمله بزرگراه های آزادگان، شهید هاشمی، شهید تندگویان، شهید کاظمی، خلیج فارس، بلوار علامه عسگری و ... بازآمد و تأمین می شود.

او با اشاره به آغاز این فعالیت با نصب پروژکتور در پل سواره روی شهید کاظمی، تقاطع آزادگان گفت: در این طرح از پروژکتورهای کم مصرف (smd-cob) برای ایجاد روشنایی در پل ها استفاده شده است.

توکلی همچنین به تأمین روشنایی تمامی سرپرچم های محدوده بزرگراهی منطقه اشاره و بیان کرد: 540 پایه پرچم در محورهای بزرگراهی این منطقه نصب شده که به منظور زیبایی بصری بزرگراه ها، تمامی سرپرچم ها با نصب چراغ LED  روشن می شوند.

شهردار منطقه در بخش دیگری از نقاشی دیواری بوستان ها خبر داد و افزود: این فعالیت در قالب پروژه های کوچک مقیاس محله ای در بوستان های نرگس و شهدای نعمت آباد انجام شده و در 4 بوستان الهی، کوشان، جانباز و 22 بهمن نیز اجرا خواهد شد.

علاوه براین رنگ آمیزی مبلمان های پارکی و نقاشی دیواری مدرسه زندی نیا در 300 متر مربع از دیگر اقدامات این منطقه در راستای تحقق پروژه های توسعه محله ای هستند.

(0) نظر
برچسب ها :
حرکت به سوی گام دوم انقلاب با رنگ و بوی فاطمی در قلب طهران



شهردار منطقه 12 از برگزاری برنامه‌ها و جشن‌های ویژه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر در این منطقه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 12، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه 12، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و تقارن مبارک آن با ایام دهه فجر گفت: منطقه 12 به عنوان منطقه قلب تاریخی طهران، همواره در مقاطع حساس تاریخ انقلاب از پیشگامان حماسه‌ساز و انقلابی این مرز و بوم بوده و مفتخر است که در برگ‌برگ تاریخ انقلاب، نشانه‌هایی ماندگار از خود به جای گذاشته است.
وی با یادآوری حوادث تاریخی ثبت‌شده در این منطقه نظیر قیام سی تیر، واقعه خونین 17 شهریور و 15 خرداد 42، شهروندان این منطقه را مردمی متدین و غیور خواند و گفت: این مردم از سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی به شمار می‌روند و اکنون در آستانه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، گام دوم انقلاب پس از چهل سال اول و زمان پختگی و بلوغ آن است، آماده به‌ثمررساندن اهداف و برنامه‌های تازه نظام اسلامی برای میهن گرانقدرمان هستند.
شهردار قلب طهران از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌ها برای گام دوم انقلاب را توجه به انتقال تجارب به نسل‌های جدید دانست و بیان کرد: فرصت ایام دهه فجر، زمان مناسبی برای تدبیر و برنامه‌ریزی در این مورد است که در کنار جشن و شادی مردم، با ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید برای رسیدن به این هدف نیز برنامه‌ریزی کنیم.
وی در تشریح برنامه‌های این منطقه برای این ایام گفت: فضاسازی محیطی و برگزاری نمایشگاه با محوریت دستاوردهای چهل و دو سالگی انقلاب اسلامی در ساختمان‌های ستادی، تکمیل سامانه اطلاعات شهدا، دیدار صمیمی با افراد شاخصی که در زمان پیروزی انقلاب، فعالیت‌های انقلابی و تأثیرگذار داشتند، دیدار از خانواده‌های معظم شهدای انقلاب، تور گردشگری بازدید از مجموعه تبادل کتاب، غبارروبی مزار شهدای انقلاب اسلامی به همراه مدیران ارشد و کارکنان شهرداری تهران، اجرای طرح روزنامه دیواری در سطح حوزه‌های بسیج شهرداری منطقه توسط فرزندان کارکنان شهرداری منطقه، اجرای رزمایش انتقال خون و استقرار واحد سیار انتقال خون برای اهدای خون کارکنان شهرداری منطقه و برگزاری مسابقه «صعود چهل ساله» با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی و پخش نواهای انقلابی خاطره‌انگیز در سطح منطقه از جمله برنامه‌هایی است که در منطقه 12 به مناسبت این ایام برگزار خواهد شد.
سعادتی همچنین از برگزاری برنامه‌هایی متناسب با ایام ولادت حضرت زهرا (س) خبر داد و بیان کرد: مسابقات طرح سؤالی (ویژه ولادت حضرت زهرا (س))، برگزاری جلسات صالحین با موضوع خطبه فدکیه و برگزاری جشن بزرگ با حضور گروه‌های هنری هم‌زمان با دهه فجر و ولادت حضرت زهرا (س) برخی از این برنامه‌هایی است که به این مناسبت در این منطقه به اجرا درخواهد آمد.
(0) نظر
برچسب ها :
استعلام حریم مترو، در کمترین زمان ممکن و بالاترین دقت



همزمان با آغاز ایام ا... دهه فجر و در ادامه تا پایان بهمن ماه سال جاری، چند رویداد در حوزه فعالیت‌های مترو تهران رخ خواهد داد که اولین آنها رونمایی از سامانه استعلام الکترونیکی حریم مترو است.
دکتر سیدمناف هاشمی معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران با اعلام مطلب فوق گفت: به موجب پیگیری های صورت گرفته، در نیمه دوم بهمن ماه 1399 چند اتفاق خوب و قابل توجه در شبکه مترو تهران شکل خواهد گرفت. یکی از این برنامه ها، رونمایی از سامانه استعلام الکترونیکی حریم مترو است. از جمله موضوعات مهمی که برای اخذ وام از اسناد ملکی مورد نیاز بوده و شهروندان تهرانی می‌بایست تشریفات آن را با صرف وقت و هزینه انجام می‌دادند، استعلام محل ملک مورد نظر در رابطه با قرار‌گیری در محدوده حریم شبکه مترو بود. این امر به موجب همکاری مشترک شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (‌مترو) و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از طریق فضای مجازی تسهیل شده و به این ترتیب استعلام املاک واقع شده در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، صرفاً از طریق نمایندگان بانک‌ها و دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته و نیازی به حضور شهروندان برای اخذ استعلام مربوطه نخواهد بود.
معاون حمل‌ونقل‌وترافیک افزود: شیوه پاسخ‌گویی حضوری به استعلام‌های حریم و معارضات مترو در تهران طی چند سال اخیر، وقت و انرژی فراوانی از شهروندان تهرانی گرفته و بخصوص در ایام کرونا و با توجه به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دردسرهای فراوانی برای ارباب رجوع رقم زده بود.
هاشمی در پایان یادآور شد: اما در شکل جدید کار، نماینده بانک یا دفترخانه با بازگشایی رمز ورود مخصوص خود در تارنمای my.tehran.ir با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که از شرکت مترو دریافت می‌کند، بدون دغدغه و نیاز به حضور فیزیکی، استعلام مربوطه را از طریق سایت Inquiry.tehran.ir انجام داده و پاسخ لازم را اخذ می‌نماید. با این اقدام نرم‌افزاری که حدود 5 ماه زمان برای طراحی و اجرای آن صرف شد، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت ارباب رجوع بابت مراجعه حضوری به شرکت مترو، سرعت اخذ استعلام‌ها نیز افزایش مطلوبی خواهد‌یافت.
(0) نظر
برچسب ها :
بازنگری ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران در کمیسیون ماده پنج

نوزدهمین جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران در سال جاری به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران با حضور اعضاء، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل و بازنگری"طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران" مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج دراین‌باره گفت: مجوز ساخت بناهای بلندمرتبه در شهر تهران بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ‌شده صادر می‌شود؛ با توجه به ضرورت‌های موجود، شهرداری تهران اقدام به بازبینی طرح قبلی نموده است و "طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران" پس از بررسی در کـــارگروه فــنی، در دستور کار کمیسیون ماده پنج قرار گرفت.
وی افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون ماده پنج قرار شد شهرداری تهران به‌منظور طی کردن فرایند تصویب طرح، پهنه‌ها و محورهای مناسب مکان‌یابی شده و سقف تراکم ساختمان مجاز قابل احداث را به شورای عالی شهرسازی ارسال کند و متعاقباً ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه را به کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج نیز ارائه نماید.
اشراقی در خصوص جزئیات طرح گفت: بنا شد ظرفیت کُریدورها و مجتمع‌های ایستگاهی مترو، امکان تجمیع قطعات ریزدانه و حصول حدنصاب عرصه بلندمرتبه در طرح مکان‌یابی به ضوابط جدید اضافه شود. همچنین پادگان‌ها و اراضی نظامی از نقشه مکان‌یابی بلندمرتبه شهر تهران حذف شده و ظرفیت‌های محتمل بلندمرتبه‌سازی در مناطق 21 و 22 با رعایت طرح تفصیلی ویژه منطقه رسیدگی شود .
وی افزود: در این جلسه طرح تدوین ضوابط منطقه‌ای زیر پهنه‌های ســکونت (R122,R251) و گستره‌های مختلط (M114,M115,M116)که باهدف تقویت نظام زونینگ، ساماندهی خط آسمان و دستیابی به بافت کالبدی همگن‌تر تهیه شده و در جلسات متعدد کارگروه فنی مورد رسیدگی قرارگرفته بود، بررسی شد و پس از بحث و مداقه مبسوط، قرار شد با تشکیل کارگروه مشترکی از شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج، چارچوب و کلیات طرح مذکور مورد بررسی کارشناسی قرارگرفته و برای طی کردن فرآیند تصویب، طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال گردد و متعاقباً ضوابط و مقررات مربوطه جهت بررسی به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج اضافه کرد: در این جلسه با توجه به مفاد اصلاحیه ماده 101 قانون شهرداری‌ها در خصوص ضوابط و مقررات تفکیک اراضی و املاک، با حذف کسر تراکم ساختمان مجاز به‌تناسب تعداد قطعات تفکیکی موافقت شد. همچنین موافقت با احداث ساختمان مرکزی پست‌بانک واقع در خیابان میرزای شمالی در منطقه 6 از دیگر مصوبات این جلسه بود.
(0) نظر
برچسب ها :
مداخله کارآمد در بافت ناکارآمد

گذار از نوسازی کالبدی و توجه به محتوای مداخله مهمترین دستاورد سیاست‌گذاری اخیر است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، سیاست‌گذاری مداخله نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در دوره‌های زمانی مختلف با یکدیگر را مقایسه کرد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران کاوه حاجی علی اکبری، در گفتگو با شهر، با بیان اینکه مطرح شدن موضوع فرسودگی (به عنوان یک مسأله مرتبط با فقدان ایمنی سکونت در برخی محدوده‌های شهری) در سیاست‌گذاری بخش عمومی در ایران به دهه ۱۳۸۰ و برنامه چهارم توسعه بازمی‌گردد، افزود: به طوری که از سال ۱۳۸۲، قوانین و مقررات متعددی در مراجع رسمی به تصویب رسیدند و بیانگر افزایش اهمیت این مسأله در سطوح ملی و شهری بودند. بررسی و تحلیل محتوای سیاست‌هایی که در این دهه مطرح شدند، نشان می‌دهد که نوسازی مسکن تنها جنبه مورد توجه سیاست‌گذاران به شمار می‌رود و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برابر با تخریب و ساخت مجدد واحدهای مسکونی کم‌دوام در این محدوده‌ها دانسته می‌شود.
حاجی علی اکبری ضمن اشاره به پیشنهاد دو گروه مشوق (مالی و ضابطه‌ای) در چارچوب این سیاست‌ها، گفت: این پیشنهادات در پی اقناع مالکان به شراکت و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌های بخش خصوصی برای هدایت به ساخت و ساز در محدوده‌های فرسوده شهری بودند. ‏اما از سال ۱۳۹۲، سیاست‌گذاری مداخله در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در ایران دستخوش تغییرات محتوایی قابل توجهی شد که تأثیرات انکارناپذیری را بر برنامه‌ها و اقدامات سال‌های بعد بر جای گذاشت. این تغییرات که از یک سو از آسیب‌شناسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات دهه ۱۳۸۰ نشأت می‌گرفت و از سوی دیگر، خط سیر مداخله در بافت‌های ناکارآمدی شهری در جهان را مد نظر قرار داده بود، در سند ملی بازآفرینی (۱۳۹۳)، برنامه ششم توسعه (۱۳۹۵) و برنامه ملی بازآفرینی (۱۳۹۶) رسمیت پیدا کرد. مهمترین ویژگی‌های سیاست‌هایی که در چارچوب رویکرد بازآفرینی و متفاوت از گذشته مطرح شد، در ۶ بخش قابل تبیین است.
او با بیان اینکه بخش ‏نخست شامل فراهم کردن بستری برای مدیریت همکارانه است، افزود: مداخله در بافت‌های ناکارآمد شهری -در ذات خود- یک سیاست فرابخشی، بین‌دستگاهی و چندانتظامی محسوب می‌شود و هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی یا محلی نمی‌توانند ادعای پیشبرد سیاست مداخله را به تنهایی و بدون همکاری و همراهی بقیه دستگاه‌ها داشته باشند. بر همین اساس، وجود ابزاری برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی از مدت‌ها پیش احساس می‌شد. توجه به این ضرورت در سند ملی بازآفرینی و راه‌اندازی ساختار ستاد ملی بازآفرینی پاسخی به این خلاء به شمار می‌رود. نکته حائز اهمیت درباره این ساختار در تهران، امتداد آن تا مقیاس شهری و سپردن مسئولیت ایجاد همکاری به شهرداری تهران است که توانسته است نتایج قابل اعتنایی را در سال‌های اخیر در پی داشته باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بخش ‏دوم را توجه هم‌زمان به ابعاد مختلف مداخله ذکر کرد و توضیح داد: توجه به مفهوم سیاست مداخله در چارچوب عقلانیت راهبردی (در قالب رویکردهای بهسازی، نوسازی، بازآفرینی و جز آن)، تجارب متعدد جهانی مداخله در بافت‌های ناکارآمد شهری (از مراکز شهری تا زاغه‌ها و آلونک‌ها) و تحلیل مشکل در بافت‌های فرسوده کشور نشان می‌دهد که نمی‌توان مداخله در ناکارآمدی را به تخریب و نوسازی مسکن تقلیل داد. شکل‌گیری، تداوم و تشدید مشکل فرسودگی در شهرها حاصل هم‌نشینی و هم‌افزایی مجموعه‌ای از عوامل است که –در ترکیب با یکدیگر- خود را در زمینه‌های مختلف به صورت‌های متفاوت نشان می‌دهند. اما در هر حال، آمیختگی عوامل اقتصادی، اجتماعی و حقوقی–به عنوان علل شکل‌گیری مشکل- و برون‌داد آن در قالب نشانه‌های کالبدی قطعی است. در نتیجه، سیاست‌گذاری مداخله باید، ضمن توجه به این هم‌افزایی، تمرکز خود را بر علت‌های اصلی بروز مشکل قرار داده و راهبردهای خود را با این شرایط متناسب کند.
به گفته حاجی علی اکبری؛ در همین چارچوب، می‌توان گذار از نوسازی کالبدی و توجه به محتوای مداخله را به عنوان مهمترین دستاورد سیاست‌گذاری اخیر برشمرد.
او درباره بخش ‏سوم یعنی اصالت بخشیدن به جایگاه زمینه مداخله، بیان کرد: با وجودی که –در تعاریف و آمارهای رسمی- بافت‌های ناکارآمد سکونتگاهی (ترکیب بافت‌های فرسوده مصوب و سکونتگاه‌هایی غیررسمی) به عنوان یک پدیده واحد با ۱۳۰ هزار هکتار مساحت و ۲۰ میلیون نفر جمعیت تعریف می‌شود، اما نمی‌توان این مشکل را با رویکرد عام و یگانه مورد تحلیل قرار داد. تمایزهای طبیعی، تاریخی و اجتماعی-اقتصادی بین شهرها و تفاوت در چگونگی کارکرد عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فرسودگی در مکان‌های مختلف باعث می‌شود ناکارآمدی بافت شهری در هر زمینه خود را به شکل منحصربه‌فرد نشان دهد. بافت‌های ارزشمند تاریخی یا طبیعی که در گذر زمان دچار ناکارآمدی شده‌اند، محدوده‌هایی که بین دهه‌های ۵۰-۱۳۳۰، ناشی از مهاجرت گسترده به شهرهای بزرگ و به صورت فرسوده شکل گرفته‌اند، سکونتگاه‌های خودانگیخته فاقد حق رسمی مالکیت و گونه‌های متعدد دیگر نشان می‌دهند که مشکل ناکارآمدی دارای ماهیت متکثر بوده و نمی‌توان انتظار سیاست‌های واحدی را برای مواجهه با آن داشت. عدم توجه به این شرایط موجب می‌شود تا -به عنوان مثال- راهکار تخریب و نوسازی مسکن امکان تحقق را در بخش قابل توجهی از زمینه (همچون بافت‌های تاریخی یا سکونتگاه‌های غیررسمی) نداشته باشد. در حالی که تنوع و انعطاف‌پذیری سیاست‌ها به انطباق آنها با زمینه کمک می‌کند. موضوعی که در اصول، راهبردها و سیاست‌های سند ملی بازآفرینی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به بخش ‏چهارم، به رسمیت شناختن سرمایه‌گذاری بخش عمومی در تسهیلات آسایش زیست، توضیح داد: هنگامی که مداخله در بافت‌های فرسوده شهری به حمایت از تخریب و نوسازی مسکن محدود می‌شود، نقش بخش عمومی نیز در قالب اعطاکننده تسهیلات ارزان‌قیمت، کاهش‌دهنده هزینه عوارض ساخت و همانند آن تعریف می‌شود. اما هنگامی که سیاست‌گذاری مداخله خود را در قالب مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات همه‌جانبه‌نگر و متناسب با ابعاد مختلف مشکل معرفی می‌کند، وظایف بخش عمومی نیز با تکثر مواجه شده و -به جز پشیتبانی از نوسازی مسکن- دامنه وسیعی از اقدامات همچون تأمین زیرساخت‌ها، ارتقای خدمات، آموزش، توانمندسازی، نهادسازی و جز آن را تحت پوشش قرار می‌دهد. به رسمیت شناخته شدن این مسئولیت برای دولت یکی از مهمترین نتایج برنامه ملی بازآفرینی است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده است.
حاجی علی اکبری با بیان اینکه بخش ‏پنجم شامل توجه به مشارکت اجتماعات محلی است، افزود: مهمترین دلیل عدم تحقق برنامه‌های مداخله در ایران در دهه ۱۳۷۰ و اوایل دهه ۱۳۸۰، رویکرد اقتدارگرایانه در برنامه‌ریزی و نادیده‌انگاشتن ضرورت حضور فعال اجتماعات محلی در فرآیند تهیه و اجرای طرح‌های مداخله بوده است؛ مسأله‌ای که با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت بخش عمومی در بافت‌های ناکارآمد شهری، معدود تجربه موفق و قابل تعمیم را بر جای گذاشته است. بر هم زدن این قاعده در اواسط دهه ۱۳۸۰ در برخی دستگاه‌های عمومی (همانند شرکت عمران و بهسازی شهری و سازمان نوسازی شهر تهران) و دستیابی به برآمدهای مثبت و پرهیز از پیامدهای منفی موجب شد تا جریان جدیدی در سیاست‌گذاری مداخله شکل بگیرد که اعتقاد به رویکرد پایین‌به‌بالا و دربرگیری دخیلان در فرآیند مداخله داشت. رسمیت بخشیدن به این جریان در سند ملی بازآفرینی باعث شد تا در دهه ۱۳۹۰ و به تدریج، شاهد کنار گذاشته شدن کامل رویکردی باشیم که مداخله را توأم و همزمان با پاک‌سازی بافت‌های ناکارآمد و اخراج ساکنان تعریف می‌کرد.
او درباره بخش ششم یعنی مطرح شدن پیشگیری در کنار مداخله، بیان کرد: بافت‌های ناکارآمد امروز حاصل بی‌توجهی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در دهه‌های گذشته هستند. توجه ناکافی به عوامل مؤثر بر شکل‌گیری این مشکل می‌تواند منجر به تکرار همین چرخه و ایجاد بافت‌های فرسوده جدید در دهه‌های آتی شود. بنابراین، هم‌زمان با سیاست‌هایی که مداخله در ناکارآمدی را هدف قرار می‌دهد، نیاز به نوع جدیدی از سیاست‌ها است که از شکل‌گیری مشکل پیشگیری کند. توجه به این موضوع در سند ملی بازآفرینی جزء ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به رویکردهای گذشته متفاوت می‌کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جمع‌بندی این موضوع، عنوان کرد: موارد دیگری نیز به عنوان مصداق تغییر رویکرد سیاست‌گذاری مداخله در ایران و در دهه اخیر قابل ذکر هستند؛ اما مهم‌ترین رویکردها در این مصاحبه بیان شد. همچنین باید توجه داشت که وجود مصادیق سیاست‌گذاری در یک حوزه لزوماً به معنای تحقق کامل آن سیاست‌ها یا موفقیت قطعی آنها در کاربست نیست و این موضوع باید به طور مستقل مورد تحلیل قرار گیرد. به عنوان نکته پایانی هم ذکر این ملاحظه ضروری است که در ارزیابی سیاست‌های عمومی، زمان مورد نیاز برای تحقق و اثرگذاری آن‌ها و شرایط عمومی حاکمیت برای اجرای سیاست‌ها هم حتما باید مد نظر قرار گیرد.
(0) نظر
برچسب ها :
نقشه کاداستر بازار بزرگ تهران تدوین می شود


برنامه ارتقای ایمنی بازار بزرگ تهران با همکاری دستگاه ها در جلسه چهل و هفتم کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، چهل و هفتمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدارکلانشهر تهران با موضوع ارتقای ایمنی بازار بزرگ تهران به ریاست چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و با حضور نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران، کریمی دبیر جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازار تهران، حاجی علی اکبری دبیرستاد بازآفرینی پایدارکلانشهر تهران و مدیران تعدادی از دستگاه های مرتبط به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اشاره به اوقافی بودن بخش اعظم بازار تهران و ضرورت حل مشکلات مربوط به سرقفلی و مالک و تسریع در نوسازی، اعلام کرد: علی رغم محدودیت و مشکلات بسیار در تدوین نقشه کاداستر بازار بزرگ تهران اما اکنون این اقدام در مرحله عملیاتی می باشد.
به منظور بهبود خدمات رسانی در حوزه اطفای حریق، موقعیت پیشنهادی احداث ایستگاه جدید آتش نشانی در ضلع شمالی بازار تهران مورد بحث قرار گرفت و در ادامه مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گزارشی از اقدامات به عمل آمده جهت عملیاتی شدن طرح اطفای حریق بازار تهران را ارائه کرد.
موضوع احداث کلانتری در محدوده بازار تهران یکی دیگر از موضوعاتی بود که توسط اعضا مورد تبادل نظر واقع  شد.
(0) نظر
برچسب ها :
تاکسیرانان تهرانی دریافت معاینه فنی را به روزهای پایانی موکول نکنند



مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به استقبال تاکسیرانان از طرح معاینه فنی رایگان از آنها درخواست کرد تا از فرصت باقیمانده استفاده کنند.
 به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ محمد روشنی با بیان این خبر گفت: به منظور فرهنگ سازی و صیانت از محیط زیست، طبق هماهنگی های انجام شده با مراکز معاینه فنی شهر تهران، طرح معاینه فنی رایگان تاکسی ها از ۲۹ دی ماه به مناسبت روز هوای پاک آغاز شده بود که به منظور گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر این طرح تا 22 بهمن ماه ادامه دارد.
روشنی به رشد 60 درصدی مراجعه تاکسیرانان شهر تهران اشاره کرد و افزود: تاکسیرانان دارای پروانه تاکسیرانی معتبر مشمول این طرح رایگان هستند و تاکنون یک هزار و 749 تاکسی از مزایای آن بهره مند شده اند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران؛ ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای سالم با هدف کاهش انتشار آلاینده‌ها و آلودگی هوا، صیانت از محیط زیست، بهینه سازی انرژی و در نهایت حفظ سلامت شهروندان را مهمترین هدف این اقدام برشمرد.
 بر اساس این گزارش؛ طرح رایگان شدن معاینه فنی تاکسی های پایتخت برای سومین بار در سال جاری به اجرا درآمده است و پیش از این نیز به مناسبت های روز ملی حمل و نقل و هفته تهران با استقبال گسترده تاکسیرانان انجام شده بود.
(0) نظر
برچسب ها :
باید از همه ظرفیت‌ها برای معرفی کاپ بهره برد


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به رونمایی از شخصیت «کاپی» برای ‏فرهنگسازی در حوزه پسماند گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای معرفی کاپ بهره برد‎.‎

محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب گفت: هر تصمیمی که مبتنی بر مطالعات باشد ‏قطعا می‌تواند به تحقق اهداف و رسیدن به موفقیت کمک کرده و موثر واقع شود‎. ‎
وی توضیح داد: طرح کاپ یکی از طرح‌های بسیار خوب و جامع الاطرافی است که در این دوره مدیریت ‏شهری انجام شده و قاعدتا در این زمینه باید از همه ظرفیت‌ها از جمله موضوعات هنری، فرهنگی و اجتماعی ‏استفاده شود‎. ‎
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: قطعا ورود هنر و عروسکی که برای ترویج ‏فرهنگ کاهش پسماند در طرح کاپ طراحی شده، سعی کرده است که از ابعاد و ظرفیت‌های مختلف استفاده ‏کند تا گام موثری در راستای آموزش و فرهنگسازی کاهش پسماند بردارد و فکر می‌کنم قطعا موثر خواهد بود‎. ‎
وی گفت:  نقش مردم در ترویج فرهنگ کاهش پسماند اساسی است، هرچند که مهمترین کاری که در این ‏زمینه باید انجام شود برعهده رسانه‌ها است و باید یک فرهنگ‌سازی عمومی صورت بگیرد، چرا که موضوع ‏جمع آوری پسماند و اجرای طرح کاپ و طرح های مشابه بدون مشارکت عمومی امکان‌پذیر نیست‎. ‎
سالاری با بیان این که در سال‌های اخیر از آنجایی که مشارکت مردمی وجود نداشته نتوانستیم موفق باشیم، ادامه ‏داد: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و به ویژه رسانه ملی می‌توانند در عملیاتی کردن طرح‌هایی از ‏جمله کاپ که مبتنی بر مطالعات جامع به نتیجه می‌رسد، اثرگذار باشند‎. ‎
وی با اشاره به نمایش نماد کاپ از صدا و سیما گفت: این یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها و به خصوص رسانه ‏ملی است که در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی از این کار حمایت کرده و آنرا به جامعه معرفی کنند چرا که ‏محیط زیست و ارتقا سطح محیط زندگی شهروندان از مشکلات جدی کلانشهرهاست که شهروندان در آن ‏مشغول به زیستن هستند‎.‎
(0) نظر
برچسب ها :
X